Slovensko potrebuje dobré zákony aj novú ústavu
460/1992 Zb. ÚSTAVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 1. septembra 1992
Ústava SR bola schválená 1.9.1992. Za dve desaťročia bola novelizovaná celkovo 10x:
Zmena:244/1998 Z.z.
Úprava procesu navrhovania kandidátov na funkciu prezidenta SR, prechod práv a povinností ktoré má hlava štátu v čase, kedy nie je táto funkcia obsadená ( nezvolenie, smrť, choroba,...) na iné ústavné inštitúcie ( predseda NR SR a vláda SR, ktorá ich výkonom môže poveriť svojho predsedu )
Zmena:9/1999 Z.z.
Zmena spôsobu voľby prezidenta SR a to tak, že ho nevolia poslanci ale priamo voliči.
Zmena:90/2001 Z.z.
Najrozsiahlešia novela, úprava vzťahu SR k EÚ, posilnenie ústavného súdu, vytvorenie súdnej rady ako samosprávneho orgán u súdnictva, kreovanie verejného ochrancu práv,...
Zmena:140/2004 Z.z.
Z čl. 78 ods. 2 sa vypustila tretia veta
Zmena:323/2004 Z.z.
Voľby do Európskeho parlamentu doplnenie právomoci ÚS SR konať vo veci ústavnosti a zákonnosti týchto volieb
Zmena:463/2005 Z.z.
Rozšírili sa kompetencie Najvyššieho kontrolného úradu
Zmena:92/2006 Z.z.
Posilnili sa kompetencie Verejneho ochrancu práv
Zmena:210/2006 Z.z.
Úprava priestupkovej imunity poslancov podľa ktorej možno prejednať priestupok poslanca, ak to vyslovene ustanovuje zákon
Zmena:100/2010 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2011
doplnenie čl. 20 o vlastníctve s tým, že možno “zhabať” majetok nadobudnutý nezákonne
Zmena:356/2011 Z. z. s účinnosťou od 25.októbra 2011
prechod právomoci z vlády SR, ktorá nemá dôveru, na prezidenta SR
Posledná – zatiaľ – novela bola následok hlasovania v NR SR o eurovale, kedy vláda Ivety Radičovej nezískala dôveru potrebnej väčšiny. To malo za následok najprv dohodu o vypísaní predčasných volieb ( čo sa stalo ústavným zákonom, hoci tento spôsob nemá oporu v ústave ) a potom aj takú novelu ústavy, podľa ktorej takáto vláda môže síce pokračovať až do volieb, ale pod “kuratelou” prezidenta SR. Takútu zmenu považujem ze neštastný a nesystémový zásah, za neprimerané posilnenie prezidenta a vyradenie parlamentu z kontroly nad výkonnou mocou.
Napriek veľkej a dobrej novele z roku 2001 sú veci v ústave, ktoré by si zaslúžili lepšiu úpravu. Ide najmä o to, ako sa samotný text ústavy môže meniť, za akých podmienok sa môže resp. musí meniť. Ďalej je to vzťah ústavy a ústavných zákonov.
Nedostatočne je upravená “priama demokracia” a za takejto situácie je potom veta, že moc patrí občanom formálna a prakticky nerealizovateľná.
Treba nanovo analyzovať a upraviť vzťahy SR k EÚ a aj ostatným európskym či medzinárodným inštitúciám.
…....
Na záver voľne parafrázujem klasika.
Cato – vraj – kedysi končil každé svoje vystúpenie v rímskom senáte slovami : “Ešte chcem dodať, že Kartágo musí byť zničené. “(Ceterum censeo Carthaginem esse delendam)
Milan Šútovec svoje články v Domine končil slovami : “ Slovenská republika musí byť založená nanovo”.
Ja teda končím slovami : “ Ústava SR musí byť napísaná a schválená – a nielen parlamentom ale aj občanmi - ešte raz !”
Milan Galanda
právnik, advokát, publicista